Expert wereldspel
Het Wereldspel is het enige non-verbale onderzoeksinstrument ter wereld.
In slechts enkele minuten tijd krijgt een bevoegd onderzoeker zicht op iemands binnenwereld, diens leerstrategieën en cognitieve capaciteiten.
Juist het feit dat er tijdens de afname niet gesproken of geschreven hoeft te worden, maakt het een zeer laagdrempelig instrument. Vooral in situaties waar taal- en/of communicatieproblemen het afnemen van reguliere testen bemoeilijken, zoals bij dyslexie, TOS, ASS, AD/HD, afasie, een andere taal/cultuur, en (2E)begaafdheid.
Het Wereldspel kan zowel bij volwassenen als bij jeugd ingezet worden. Binnen het onderwijs maakt het als preventief en oriënterend instrument altijd deel uit van een compleet Individueel Onderwijskundig Onderzoek en/of eerder verkregen didactische gegevens. Binnen de zorg is het een waardevolle aanvulling op de therapeutische begeleiding/coaching.
Het Wereldspel wordt afgenomen om inzicht te krijgen in de cognitieve capaciteiten, de aanwezige persoonlijkheidsaspecten op sociaal en emotioneel gebied en de evenwichtige inzet van de visuele en verbale leerstijl.
Het Wereldspel is een non-verbaal onderzoeksinstrument dat bestaat uit verschillende elementen waarmee een dorp gebouwd moet worden. Hierbij wordt gelet op het handelen, de vormgeving en de inhoud van het gebouwde dorp aan de hand van gestandaardiseerde observatie- en scoreformulieren.
Kinderen zijn tot ongeveer 5/6 jaar voornamelijk visueel-ruimtelijk ingesteld. Deze visuele leerstrategie is een oorspronkelijke manier van informatie verwerven en verwerken die alle mensen vanaf de geboorte meekrijgen. De verbaal-sequentiële leerstrategie (het verbale denken) moet aangeleerd worden. Dat gebeurt in de basisschoolleeftijd. Wenselijk is dat een leerling rond het 12e levensjaar (einde basisschool) zowel de visuele als de verbale leerstrategie kan inzetten naar gelang de situatie.